در نشست هم اندیشی اساتید مطرح شد:
ضرورت حل مسائل فرهنگی با رشته های بین رشته ای
در دنیای پیچیده امروز، بشر برای حل مشکلات پیش رو، نیازمند دیدگاه های جامع است، در این میان، فقط مطالعات بین رشته ای است که موجب می شود محیط پیرامون افراد، به خصوص محیط دانشگاهی و مطالعات متخصصان انسجامی خاص پیدا کند و باعث پویایی نظام آموزشی و در نتیجه، رشد و اصلاح فرهنگ شود.
به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، نشست هم اندیشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در این دانشگاه با موضوع "مدیریت زمان و مکان در خانواده ایرانی با محوریت کودکان ایرانی" و با سخنرانی دکتر سیدعلی حسینی رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دوشنبه 6آذرماه در سالن فارابی دانشگاه برگزار گردید.
حجت الاسلام والمسلمین محمد افشاری مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ابتدای این نشست،ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت هفته بسیج گفت: از خداوند میخواهیم که فرزندان خوب حضرت صدیقه طاهره باشیم و بتوانیم با الگوگیری از زندگی ام ابیها، رنگ و بوی زندگیمان را معطرو منور به حضرت زهرا (س) و اهل بیت (ع) کنیم و امید است در این ایام با سوگواری برغم شهادت دخت گرامی آخرین پیام آور نور و رحمت بکوشیم تا پیروان شایستهای برای مکتب اسلام ناب محمدی باشیم.
وی به روند هماندیشی که از قالبی خاص در مباحث فرهنگی استفاده می کند، اشاره کرد و افزود: درنظر داریم با بهرهبندی از ظرفیت اساتید این دانشگاه برای حل مسائل دانشگاه گام برداریم و با توجه اهمیت رشته های میان رشته ای در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می توان از مباحث میان رشتهای برای حل مسائل کمک گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین افشاری گفت: از آنجایی که دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی رشته های بین رشته ای متعددی را در خود جای داده است میتوانیم با بهرهمندی از مشارکت فکری اعضای هیات علمی با رویکرد حل مسائل فرهنگی دانشجویان این دانشگاه کارهای اثربخشی را انجام دهیم.
دکتر سید علی حسینی رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با تاکید بر اهمیت مدیریت زمان و مکان در خانواده ایرانی با محوریت کودکان ایرانی گفت: مدیریت زمان و مکان در همه ابعاد زندگی نقش آفرینی میکند ، رشته تخصصی کاردرمانی با توجه به جامعه هدفش در این حوزه کارهای گوناگونی را انجام می دهد، به عنوان مثال یک مادر مبتلا به کودک فلج مغزی درمدیریت زمان و مکان با مادری که دارای کودکی سالم است ، تفاوت دارد و باید بر مبنای جامعه هدف ، توازن برای این گروه ها را با مداخلات کاردرمانی ایجاد کنیم و حتی باید برای سازگاری مدرسه، محیط زندگی و ... افراد متفاوت، برنامه جداگانه ای داشته باشیم .
وی گفت: مدیریت زمان و مکان در خانواده ایرانی برهمه ابعاد سلامت تاثیر دارد و در طول روز در عرصه کار، مراقبت شخصی ،خواب و...با این موضوع در ارتباطیم.
دکتر حسینی این موضوع را برای اثربخشی عملکرد تیم توانبخشی و پزشکی نیز موثر دانست وافزود:در مطالعهای که زمان آغاز خواب کودکان صفر تا پنج ساله را رصد کردیم، نتایج حاکی از این بود که ۲۴ درصد کودکان صفر تا پنج سال، بعد از ساعت 24 شب می خوابند و تنها 10 درصد کودکان دربازه زمانی 20 تا 22شب به خواب می روند و باید موضوع مدیریت زمان و مکان در خانواده ایرانی یا محوریت کودکان و همچنین کیفیت و کمیت این زمان مورد تامل و برنامه ریزی قرار بگیرد تا شاهد نتایج خوبی باشیم.
گفتنی است در نشست هم اندیشی " مدیریت زمان و مکان در خانواده ایرانی یا محوریت کودکان"، اعضای هیات علمی، به مواردی نظیرکیفیت و کمیت زمان برای مادران شاغل در تربیت فرزند، اهمیت فرزند پروری مشترک(مشارکت پدر و مادر در تربیت فرزند)، رابطه مستقیم فرزندپروری مشترک با مدیریت زمان کودکان، برقراری الگوهای تعاملی و عملکرد بهتر کودکان، تفاوت اتیسم و سندرم دیجیتال، استفاده از کامپیوتر، تلویزیون و شیوع دیجیتال بیبی، تکنولوژی و کودکان شبه اوتیسم، تاکید بر اهمیت مباحث روانشناسی و مشاوره در پاسخگویی به افراد با نیازهای گوناگون پرداختند.
شایان ذکر است، مواردی نظیر کیفیت و کمیت حضور والدین با فرزندان دارای اختلال( اتیسم، بیش فعالی، فلج مغزی)، معلولیت و ..، نقش فرهنگ، آموزش و حمایتهای اجتماعی بر مدیریت زمان در خانوادهها،آمار رو به رشد سالمندان کشور و تاکیدبر سلامتی مراقبین سالمندان و آگاهی بخشی به افراد جهت سپری کردن سالمندی سالم،تاکید بر حمایت اجتماعی برای کودکان با نیازهای ویژه و مادران شاغل، تاکید بر آموزش مهارتهای زندگی به دانشجویان در سالهای ابتدایی حضور در دانشگاه، راه اندازی مهد کودک در بیمارستانها و ... از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود که از سوی اعضای هیات علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم: فاطمه گلرخ