دانشجوی نخبه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی :
ضرورت نظام شناسایی نخبگان در دانشگاه و بهره مندی از ظرفیت نخبگان
استقرار نظام شناسایی نخبگان در دانشگاه و شناخت صحیح از توانمندیهای آنان، به مدیریت هدفمند گردش نخبگان و پیشگیری از خروج ایشان از چرخه خدمت به جامعه کمک میکند و یک ضرورت محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، هاجر صادقی دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست نخبگان دانشگاه با اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: گفتگوی بی واسطه با مدیران و بالاخص رئیس دانشگاه یک فرصت ارزشمند است، فرصتی که هم نخبگان و هم مسئولین دانشگاه منتفع میشوند، ترویج گفتمان رو در رو با مسئولین باعث ایجاد و تقویت انگیزه در دانشجویان علاقمند میشود و دایره نخبگانی را وسعت میبخشد؛ از طرفی استقرار نظام شناسایی نخبگان در دانشگاه و شناخت صحیح از توانمندیهای آنان، به مدیریت هدفمند گردش نخبگان و پیشگیری از خروج ایشان از چرخه خدمت به جامعه کمک میکند، عملکرد مدیریتی با حداکثر تخصص، بی نیاز از مشورت با نخبگان نیست و نظر به اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی نخبه، نیروی اصلی انجام پژوهش و تولید علم هستند به عنوان بازوی قوی مشورتی مسئولین به شمار میروند.
وی افزود: فعالیت نخبگانی، فعالیتی آگاهانه، خلاقانه و نوآورانه با اثر گذاری محسوس بر پیشرفت کشور در حوزههای مختلف از قبیل علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت است که بر شناخت مسائل و مشکلات کشور تاکید دارد، نخبه به معنی واقعی فردی است که در متن جامعه به طور پویا تاثیرگذار باشد، بدین جهت تقویت فعالیت نخبگان در دو بخش دانشگاهی و ملی قابل انتظار و کاملاً به هم وابسته است و اگر در موقعیتهایی توان و یا تمایلی در رسیدگی به مسائل فرهیختگان وجود ندارد، حداقل دغدغه جدید ایجاد نشود، تا باعث بر هم زدن تمرکز در ایفای نقش اصلی نخبگان در امر آموزش، پژوهش و فناوری نشود.
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشگاه تصریح کرد: علاوه بر ضرورت بازنگری، بازتعریف، اصلاح و شفافیت قوانین حمایتی و پشتیبانی در این حوزه و به روزرسانی سندراهبردی کشور در امور نخبگان، یک راهکار هوشمندان و بیهزینه برای تقویت نخبگان " حفظ کرامت و احترام صادقانه" به این گروه از جامعه است که باعث تقویت حس دلبستگی ملی میگردد، برای تقویت نخبگان یک الزام وجود دارد و اینکه بزرگ فکر کنیم و نظام نخبگانی را در نظر بگیریم، این نظام شامل مجموعه بخشهای مختلف کشور مشتمل بر نقشآفرینان، نهادها، قوانین، سازوکارها و روندهایی است که بر “فعالیتهای نخبگانی” و “اجتماع نخبگانی" به صورت مستقیم اثرگذارند.
این دانشجوی نخبه کشور در ادامه گفت: امروزه سطح رقابت در جهان بسیار شدید و زندگی و پیروزی در این رقابت جهانی کار سخت و دشوری است، هر چه جریان آب قوی تر باشد به مهارت دریانوردی بیشتری نیاز خواهد بود، یادمان باشد زمان تغییر است، همه چیز تغییر میکند و پژوهشها و تحقیقات کاربردی با تولید دانشی که منجر به توسعه میشوند، نقش بسیار مهمی در رفع مشکلات جامعه دارند.
صادقی تصریح کرد: نظامهای دانشگاهی در تقویت انجام پژوهشهای کارآمد نقش بی بدیلی دارند، امروزه سازمانها نیازمند مدیرانی با تفکر خلاق، نوآور، دانا و مدیر میباشند و سهم خدمات دانش بنیان و صنایع مبتنی بر فناوریهای پیشرفته در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کشورها افزایش یافته است، نظامهای نوآور مختلف شامل ملی، منطقهای، بخشی و فناورانه داریم که سطح تمرکز، هدف تحلیل، شناخت ساختاری و ویژگی محوری متفاوتی دارند، در این میان نوآوری موتورمحرکه فناوری و اقتصاد دانش بنیان است و با الگو قرار دادن کشورهای موفق و اقداماتی از قبیل استقبال از نوسازی صنعتی، جهانی شدن، آموزش به عنوان پارادایم رقابتی، اجرای سیاست نوآوری، پایش و ارزشیابی سرمایه گذاریها و تدوین دستورالعمل برای رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات((ICT، می¬توان به اقتصاد برتر دانش بنیان تبدیل شد.
توسعه هوشمند پایدار و اقتصاد رقابت پذیر در گرو پژوهش مسئله محور و بکارگیری فناوری
وی گفت:در کشورمان سه موج در سیاست علم، فناوری و نوآوری اتفاق افتاده است، اگر چه موجهای اول و دوم یعنی توسعه آموزش عالی و تحقیقات اثرات چشمگیرتوسعهای داشته اما کافی نبوده است، از سال 1389، موج سوم یعنی اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر نوآوری ایجاد شد و در حال گذار به یک اقتصاد دانش بنیان هستیم، چنانکه در سند چشم انداز 1404 و در برنامه پنج ساله پنجم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته است، شکلگیری موج سوم، اقدامات و دستاوردهایی از قبیل تصویب قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی، تاسیس بازار سهام اختصاصی برای داراییهای فکری، تاسیس شتاب دهندههای نوآوری و بالاخص توسعه زیستبوم استارتاپی با رویکرد حل مسائل جامعه را در پی داشته است، در مجموع با استفاده از پژوهش مسئله محور و بکارگیری راهبرد منحصر به فرد در فناوری میتوان به توسعه هوشمند پایدار و اقتصاد رقابت پذیر دست یافت.
گفتنی است این دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فعالیتهایی در دو بخش فناوری و پژوهش دارد و به عنوان فعال اکوسیستم نوآوری و فناوری موفق به کسب دانش تخصصی در زمینه مالکیت فکری (Intellectual property) و مصادیق آن شده است .
شایان ذکر است، داوری رسمی اختراعات، کسب مقامهای ملی و بین المللی در حوزه اختراعات، تدریس کارگاههای کشوری و تخصصی IP، شرکت در دوره های بین المللی سازمان جهانی مالکیت فکری، فعالیت در بخش پژوهشی و چاپ مقالات در مجلات معتبر، ارائه مقالات در کنگرهها و پژوهشهای ملی و بین المللی، تالیف و ترجمه کتب تخصصی، فعالیت اجرایی در کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، عنوان دبیر و عضو شورای مرکزی، مدرسی کارگاههای پژوهشی کشوری و داوری علمی مقالات در مجلات علمی – پژوهشی خلاصهای، پژوهشگر برتر در جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و کاندید پژوهشگر برجسته کشوری در مقطع دکتری و ...بخش دیگری از درخشش هاجر صادقی دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری و از نخبگان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می باشد.